Canterburyn arkkipiispa ja Jerusalemin anglikaaninen arkkipiispa näkevät Sunday Times -lehdessä ilmestyneessä kirjoituksessaan että radikaalit ryhmät pyrkivät määrätietoisesti ajaa viimeisiä kristittyjä pois Pyhästä Maasta kiihdyttääkseen kristityn väestön jo sata vuotta jatkunutta vähenemistä. Väkivalta ja ilkivalta kristittyjä ja kirkkoja kohtaan on lisääntynyt hälyttävästi.
Jouluna ajatuksemme siirtyvät raamatun maahan. Luetuissa teksteissä ja joululauluissa toistuvat paikannimet Jerusalem, Betlehem ja Nasaret. Miljardit kristityt tuntevat nimeltä nämä paikat, olivatpa käyneet niissä tai eivät. Niiden romantisointia olisi kuitenkin vältettävä - erityisesti tänä jouluna.
Jerusalemin kirkkojen johtajat ilmaisivat joulun alla äkillisen huolensa ja hätähuutonsa. Yhteisessä julkilausumassa he totesivat että Pyhän Maan kristityt ovat joutuneet marginaalisten ääriryhmien toistuvien ja jatkuvien hyökkäysten kohteeksi. Yhteinen lausunto toteaa että kristittyyn papistoon ja kirkkoihin kohdistuu lukemattomia fyysisiä ja verbaalisia hyökkäyksiä. Pyhiin paikkoihin kuten kirkkoihin kohdistuu ilkivaltaa ja häpäisemistä. Paikallisten kristittyjen uskonnoharjoitusta ja jokapäiväistä elämää häiritään.
Jerusalemin romanialaiseen ortodoksiluostariin hyökättiin paastonaikana maaliskuussa neljä kertaa. Vuosi sitten adventtina Getsemanen puutarhassa sijaitseva kaikkien kansojen kirkko joutui tuhopolttoyrityksen kohteeksi. Getsemanessa Jeesus rukoili ennen kuin hänet vietiin ristiinnaulittavaksi. Yleensä kirkkoon suuntaa pyhiinvaeltajien virta kaikkialta maailmasta. Nyt ilkivallan tekijät käyttivät hyväkseen pandemian aiheuttamaa paikan hiljentymistä hyökkäyksen toteutuksessa.
Jatkuvien hyökkäysten ja painostuksen taktiikkaa käyttävät radikaaliryhmät ajaakseen kristittyjen yhteisöt pois Jerusalemista ja Pyhästä Maasta, toteavat kirkkojen johtajat lausunnossaan. Keskusteluissa palestiinalaiskristittyjen kanssa toistuu näkemys että 15 vuoden päästä kristittyjä tuskin on jäljellä alueella.
Nyt kriisiytyneen tilanteen taustalla on jo sata vuotta jatkunut kristityn väestön väheneminen. Ottamaanivaltakunnan purkautuessa vuonna 1922, kristittyjä arveltiin asuneen Pyhässä Maassa noin 73 000, mikä oli 10 % väestöstä. Vuonna 2019 kristittyjä oli enää 2 % koko väestöstä. Israelissa kristittyjen kokonaismäärä on hieman kasvanut. Pyhän Pietarin anglikaanikirkon uudelleen avaaminen 70 vuoden jälkeen on myös nähty rohkaisevana merkkinä.
Sen sijaan Itä-Jerusalemissa, jonne kristittyjen pyhiinvaellukset suuntautuvat erityisesti Pyhän Haudan kirkkoon, väkimäärä jatkuvasti vähenee. Kirkkojen johtajat uskovat että kristittyjä on jäljellä enää alle 2000 henkeä Jerusalemin vanhassa kaupungissa.
2,5 miljardia kristittyä ympäri maailman pitää tätä maata kristillisen kirkon synnyinpaikkana. Silti kristityt, jotka ovat olleet läsnä yli 2000 vuotta, usein sivuutetaan ja jopa unohdetaan kun maailmalla kilpaillaan huomista Lähi-Idän geopoliittisessa hahmottamisessa. Kristityillä on kuitenkin väestömääräänsä suurempi merkitys.
Birminghamin yliopiston tutkimuksen mukaan Pyhän Maan kristillinen perintö synnytti matkailusektorille ja aluetalouteen yli 3 miljardin dollarin tulovaikutuksen. Palestiinan kristittyjen koulutustaso on korkea ja he antavat merkittävän panoksen korkean teknologian yritystoiminnassa, sairaaloissa ja kirkkojen ylläpitämien koulujen kautta. Kristityt tekevät hyvää alueelle.
Israelissa kristityt nauttivat esimerkillisistä demokraattisista ja uskonnollisista vapauksista. Kuitenkin radikaaliryhmien toimeenpanema häirintä, ilkivalta ja papistoon kohdistuva kiihtyvä väkivalta karkottaa kristittyjä pois alueelta.
Israelin laittomien siirtokuntien kasvu Länsirannalla ja eristysmuurin myötä tulleet liikkumisrajoitukset ovat syventäneet kristittyjen asuttamien kylien eristyneisyyttä ja kaventaneet niiden asukkaiden taloudellisia ja sosiaalisia mahdollisuuksia. Seurauksena on ollut jatkuva palestiinan kristittyjen jatkuva muuttovirta pois alueelta. Ihmiset muuttavat etsimään parempia elämän edellytyksiä muualla ja samalla maailman kristityt saavat todistaa tämän historiallisen murhenäytelmän toteutumista.
Kehitys ei ole väistämätön ja kehityskulkua voidaan muuttaa. On kuitenkin tartuttava toimeen heti. Kehoitamme hallintoja ja kirkkojen johtajia käynnistämään käytännönläheiset keskustelut siitä, mitä voidaan tehdä kristillisen elämäntavan ja kulttuurin elinvoiman turvaamiseksi ja kulttuuriperintöarvojen säilyttämiseksi. Nyt on aika tarttua toimeen!
Jouluevankeliumin romanttinen kuvasto tuikkivine tähtineen, suloisine ja tyytyväisine Jeesus-lapsineen voi johtaa harhaan. Jumala on halunnut kohdata ihmiskunnan kaiken sen sekasotkun keskellä. Ensimmäinen joulu kertoo siitä miten Jumala tuli maailmaan ihmisten kamppailujen keskelle, pakolaisperheen elämään jota varjosti lasten joukkomurha. Joulun todellisuudesta ovat kaukana suloiset kehtolaulut ja suloiset pörröiset eläimet. Betlehem pienoisen soidessa voimme ajatella myös sitä todellisuuttta, jonka keskellä kirkko elää Pyhässä Maassa ja olla kiitollisia siitä että heidän lahjansa meille on joulun ilosanoma. Meidän tulee rukoilla heidän menestyksensä ja hyvinvointinsa puolesta kun se nivoutuu kaikkieen alueen uskontojen ja yhteisöjen hyvän tulevaisuuden mahdollisuuksiin.
Joulun sanomaan on punottu viesti toivosta ja vapautuksesta - pieni valonsäde, jota ei voi sammuttaa. Mihin tahansa uskot, olkoon kanssasi Joulun Lapsen rauha ja ilo.
Justin Welby, Canterburyn arkkipiispa
Hosam Naoum, Anglikaaninen arkkipiispa Jerusalemissa