Haluaako Jumala sotaa vai rauhaa - vihaa vai myötätuntoa?
30 tammikuuta, 2011
Eileen Fleming haastattelee Richard Foreria ja kertoo kirjastaan Keeping Hope Alive.
Aiheena arabien herääminen sekä kristittyjen sionistien sotaisat uskomukset.
Novakeo.com Eileen Fleming kolumnist. 30.1.2011.
Mazin B. Qumsiyeh, syntyi vuonna 1957 Beit Sahourissa Beetlehemin lähellä. Hänestä tuli genetiikan professori Yalen yliopiston lääketieteen laitoksella ja Duke Universityssä. Nykyisin hän opettaa Bir Zeit-yliopistossa miehitetyllä Länsirannalla. Hän kiinnostuksen kohteitaan ovat media-aktivismi ja julkinen kasvatus, ihmisoikeudet ja kansainvälinen oikeus. 30.1. 2011 lähettämässään sähköpostiviestissä hän kirjoitti: Arabit kaikki - jopa täällä miehitetyssä Palestiinassa - puhuvat vallankumouksesta ja uudistuksesta. Mutta kaikkien tällaisten uudistusten seurauksena on tuskaa. Yli 200 egyptiläistä on tapettu, tuhansia loukkaantunut ja on aiheutunut paljon tuhoa. 85 miljoonan asukkaan maassa tämä on suhteellisesti katsottuna vielä rauhallinen muutos. Tiedän että useimmat poliitikon tuntevat olonsa 100-prosenttisen turvalliseksi vallassa ollessaan ja pelkääävät ainoastaan muutosta. Toivoisin heidän tajuavat, että rohkeat poliittiset johtajat kirjoittavat historiaa ja ne jotka takertuvat menneeseen asemiaan puolustaen unohdetaan. Pelkuruus ei ole koskaan hyve. Aika jolloin kansan syviä rivejä voitiin ylenkatsoa on nyt ohi.
Richard Forer syntyi New Jerseyssä vuonna 1948 ja kävimme uudistusmielisen synagoogan pyhäkoulua viisivuotiaasta neljätoistavuotiaaksi. Vuonna 2006 Forer kiihkeästi kannatti Israelin hyökkäystä Libanoniin. Samoihin aikoihin hänestä tuli Israelin tukikomitean AIPAC:n (American Israel Public Affairs Committee) jäsen. AIPAC on Yhdysvaltojen vaikutusvaltaisen Israelin puolesta lobbaava järjestö. Kun juutalainen ystävä koetti haastaa häntä 'faktoilla', hän koetti puolustaa hyökkäystä Libanoniin. Hän alkoi kiihkeästi tutkia Israelin ja Palestiinan historiaa. Se johti hänet identiteettikriisiin, kun hän huomasi että hänen kytköksenä Israelin valtioon oli sokaissut häneltä juutalaisuuden ydinopetuksen ja siihen sisältyvän universaalin totuuden, joka yhdistää kaikkia uskomusjärjestelmiä: Ei ole olemassa erillistä identiteetti - olemassaolomme on linkittynyttä.
Islamis Richard sanoi: "Monet viholliskuvia rakennelleet vimmastuvat siitä tiedosta, että yhtä lukuunottamatta kaikki Koraanin 114 julistavat myötätuntoa ja lähimmäisenrakkautta. Heidän identiteettinsä rakennusosana on kuva Islamista pahan uskontona." Kirjassa Läpimurto pelosta myötätuntoon (Breakthrough: Transforming Fear into Compassion – A New Perspective on the Israel-Palestine Conflict) kuvataan Richard Forer heräämistä vihasta myötätuntoon.
“Lyhyesti, todellinen myötätunto syntyy vain kun pystyy tinkimään omimmasta identiteetistään. Kun tämä luopuminen tapahtuu, ihminen ei näe enää maailmaa minä (tai me)-vastaan-muut-asetelmana. Ainoastaan ripustautuminen erillisidentiteetin kuvitelmaan pakottaa synnyttämään toiseuden."
"Toiseus on henkilö, yhteiskunta, uskonto tai aate, joka ei mahdu niihin raameihin, jotka yksilö on tietoisesti tai tietämättään asettanut erillisidentiteetilleen. Toiseus uhkaa erillisidentiteetin varaan rakennettua kuvaa itsestä ja sitä tukevasta identiteetistä."
Selkeys kuuluu myös todelliseen myötätuntoon: sitä eivät rajoita leimat ja määritelmät, joilla pyritään rajaamaan uskomusjärjestelmää vaan se näkee 360 asteen perspektiivissä ja siksi ymmärtää tai on valmis ymmärtämään eri näkökantoja. Siksi voin sanoa, että vaikka kammoankin äärimmäisyysliikkeiden brutaalia väkivaltaa, silti ymmärrän, että sydämissään näiden kannattajat haluavat samaa kuin me kaikki: vapautta, itsemääräämisoikeutta ja rauhaa.
Tiettyjä kristillisiä piirejä kuvaten Richard kirjoitti: "Kristittyjen, jotka äärijuutalaisten tavoin sivuuttavat ihmillisen kärsimyksen sillä preusteella että maa on Jumalan valitulle kansalle luvattu, on syytä tutkistella Kristuksen opetuksia: Osoittiko Kristus koskaan siunauksensa jollekin tietylle ryhmälle ja kielsi sen toiselta? Opettiko hän vihaamaan vai opettiko hän rakkautta ja myötätuntoa? Näitä ihmisiä kehottaisin katsomaan sydämeensä. Silloin he huomaavat, että kieltäessään toisten ihmisyyden he tulevat kieltäneeksi samalla omansa. Erotteleva ajattelu ei ole Jumalasta. Se nousee aina itsekkyydestä ja on jumalallisen rakkauden täydellinen vastakohta.
Richard kosketteli myös fundamentalistisaarnaajaa John Hagee, joka puhkui tulta ja tulikiveä ja hänen Kristityt Israelin puolesta-liikettään. Hän totesi:
"Hagee kerää miljoonia dollareita vuodessa tukeakseen Israelin siirtokuntien laajentamista palestiinalaisten maalle. Hän uskoo, että Jumala on asettanut Israelin rajat, että Juudea ja Samaria, jotka nykyisin tunnetaan nimellä Länsiranta, kuuluvat näiden rajojen sisälle ja että juutalaisten on asutettava nämä alueet. Tämän edellytyksenä tietenkin on palestiinalaisten etninen puhdistus. Tämä asenne varmasti estää kaiken keskustelun rauhasta eikä varmastikaan ole antisemitismiä.
Hagee on myös lopun aikojen julistaja. Jeesus tulee hänen mukaansa maan päälle ja kaikkien tulee uskoa Jeesuksen ja kääntyä kristityiksi, juutalaiset mukaanlukien tai syöksyä helvettiin. Hagee myös uskoo, että juutalaiset ovat syyllistyneet Jumalan murhaamiseen ristiinnaulitessaan Kristuksen. Tämä ajatus on ollut antisemitismin lähtökohta vuosisatojen ajan. Ja siihen perustuen myös juutalaisten vainoissa on ummistettu silmät heidän kärsimyksiltään. Hagee on väittänyt, että natsit toimivat Jumalan tahdon toteuttajina ajaessaan juutalaiset pois Euroopasta Palestiinaan. Hitler oli Hageen mielestä Jumalan lähettämä metsästäjä, joka toteutti Jumalan tahdon juutalaisten muutosta Israelinn ja Israelin perustamisesta.
Olen syntynyt Greenwich Villagessa New Yorkissa vuonna 1954 ja 9/11 päivään asti en koskaan ajatellut muuta kuin omaa perhettäni, ystäviä ja yhteisöäni. Tuo päivä muutti minut ja aloin tutkia Lähi-Idän politiikkaa. Matkustin seitsemän kertaa Israeliin ja Palestiinaan alkaen vuodesta 2005. 6. marraskuuta 2007 osallistuin John Hagee yhteisön järjestämään tilaisuuteen Miamissa ja hämmästyin hänen kykyään manipuloida kristittyjen sionistien ja Etelä-Floridan oikean laidan juutalaistsen pelkoja.
Kun shofarit lensivät James L. Knight Centerissä Hagee puhalsi tuulta purjeisiin ja sai kansan polvilleen. "Israel syntyi uudelleen Jumalan tekona ja se elää! Jahve-Jumala tuhoaa Hamasin, Hizbollahin ja Iranin! Israelin lippu nousee jakamattoman Jerusalemin ylle ja koko maailma ylistää sitä. Nyt on jälleen vuosi 1938 ja uusi Hitler on Ahmadinejad! Äärimuslimit uhkaavat kehittää ydinaseita, joilla he tuhoavat Israelin ja sitten Yhdysvallat! Mutta me olemme voittamattomia ja molemmat pysymme iänkaikkisesti!
Usein toistettu väite, joka on pantu presidentti Ahmadinejadin suuhun on että "Israel pitää pyyhkiä pois kartalta". Sitä on kommentoinut valtiotieteen professori Virginia Tilley, joka kirjoitti: "Vuoden 2005 lokakuussa pitämässään puheessa Ahmadinejad ei koskaan käyttänyt sanaa kartta tai pyyhkiä pois. Farsin kielen asiantuntija Juan Cole ja muut asiantuntija ovat vahvistaneet, että Ahmadinejad todellisuudessa sanoi, että "Jerusalemia miehittävän hallinnon on hävittävä historian sivuilta". Puheessa anti-sionistiselle konferenssille Ahmadinejad oli profeetallinen, ei uhkaava. Hän siteerasi imaami Khomeinia, joka sanoi näin vuonna 1980 (silloisessa historiallisessa tilanteessa kun Israel myi aseita Iranille). Ahmadinejad muistutti, että shaahin hallinto, Neuvostoliitto, Saddam Hussein, jotka aikanaan näyttivät niin mahtavilta ja voittamattomilta olivat kukistuneet. Samoin voi käydä myös Jerusalemia miehittäville. Viesti oli: näin tulee tapahtumaan.
Mitä kristityt sionistit uskovat? Mitä Jeesus opetti?
Tikkun on hepreaa ja tarkoittaa maailman korjaamista ja muuttamista.
Tikkun on edistyksellinen Amerikan juutalaisten järjestö ja yhteisö, joka tutki ja löysi keskeiset tekijät, jotka voimistavat ja ylläpitävät kristillistä sionismia.
1. Vahva sitoutuminen konservatiiviseen ja äärikansallismieliseen Yhdysvaltain politiikkaan (niin vahva, että jos Yhdysvallat purkaisi suhteensa Israeliin, osa liikkeen johtajista lakkaisi tukemasta Israelin politiikkaa)
2. Dispensationaliset uskonnolliset näkemykset, jotka saavat monet kaipaamaan maailmanhistorian katastrofaalista loppua, ylöstempaamista ja Jeesuksen toista tulemista Lähi-Idän eskatologisen sodan kautta.
3. jossa kaikki oikeat kristityt saavat taivaspaikan ja juutalaiset, jotka eivät ole kääntyneet kristinuskoon palavat Helvetin tulessa.
4. Monien krisittyjen keskuudessa laajalle levinnyt käsitys että heiltä vaaditaan katumusta 1700 vuotta jatkuneesta juutalaisten murhaamisesta, raiskaamisesta ja sortamisesta kristittyjen toimesta (tosin ei näiden evankelisten kirkkojen) ja tekojen sovittamista. Osa kristityistä sionisteista aidosti haluaa auttaa juutalaisia näistä syistä. Tällainen juutalaismyönteisyys aitoa ja rehellistä. Miamissa kuitenkin kohtasin joukon tietämättömiä ja harhaanjohdettuja kristittyjä, jotka ylistivät sotilaallista miehitystä, väkivaltaa, valtaa ja sortoa sivuuttaen evankeliumin ilosanoman ja Jeesuksen lupauksen, että rauhantekijät kutsutaan Jumalan lapsiksi (Matt. 5:9).
Hagee toisti jatkuvasti, että kaikki palvovat Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalaa. Hän ei tullut maininneeksi, että Israel mainitaan ensimmäisen kerran 1 Moos. 32:11, kun Jaakob sai nimen Israel siksi että oli paininut ja kamppailut Jumalan kanssa. Tämä kristitty anarkisti, joka ottaa Jeesuksen sanat vakavasti pitäen kaikkea muuta tulkintana, väittää, että jokainen joka painii perimmäisen olevaisen mysteerin kanssa on Israel sillä Israel ei ole valtio vaan mielen, hengen ja sielun tila.
Hagee puhuu heprealaisista profeetoista, mutta ei mainitse sitä seikkaa, että Jumala itse nosti profeetat lausumaan totuuden sanoja ylpeyttä ja omahyväisyyttä vastaan ja muistuttamaan "Vain tätä Herra sinulta odottaa: tee sitä mikä on oikein, osoita rakkautta ja hyvyyttä ja vaella valvoen, Jumalaasi kuunnellen." (Miik 6:8).
Jumala myös kutsui profeetat muistuttamaan ihmisille, että he eivät voi itse tuntea Jumalan tahtoa sillä "Minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne eivätkä teidän tienne ole minun teitäni" Jes 55:8.
Jumalan antama tehtävä profeetoille oli myös kurittaa ja varoittaa kovakorvaisia ja vastahakoisia (2 Moos 34:9, Sananl 29:1) ja varoittamaan: "Minun kansani on hullu, sanoo Herra. Se ei ymmärrä minua. Kaikki ovat kuin lapsia, eivät käsitä mitään. Pahaa he kyllä osaavat tehdä, mutta hyvään he eivät kykene. Jer 4:22.
Hagee myös kehoitti seuraamaan Tooraa. Toora kuitenkin kehoittaa:
Mooses, Jeremia, Jesaja ja muut profeetat aina opettivat, että juutalaisten oikeus maahan perustui sen asukkaiden henkiseen ja moraaliseen elämään. Tooran mukaan maa oksentaa kansan pois, jos se ei elä Tooran asettamien korkeimpien moraalisten vaatimusten mukaisesti. Kerta toisensa jälkeen Toora toistaa käskyn (mitzvah): Kun astut maahasi, älä sorra muukalaista, sitä joka on yhteisösi ulkopuolella, voimattomiaja köyhiä. Se ei ainoastaan kehoita rakastamaan lähimmäistä niin kuin itseään vaan rakastamaan muukalaista.
Kristillisen sionismin lyhyt historia:
Vuonna 1891 fundamentalistisaarnaaja William Blackstone vetosi presidentti Benjamin Harrisoniiin, jotta tämä auttaisi synnyttämään juutalaisen valtion Palestiinaan. Blackstone oli Dwight L Moodyn oppilas ja sekä Moody että Blackstone olivat saaneet paljon vaikutteita premilleniaalisen dispensationalismin perustajalta John Nelson Darbylta.
Darby yhdisti menestyksellisesti ihmisiä Amerikan sisällisodan jälkeisessä tilanteessa ja onnistui juurruttamaan harhaoppinsa Amerikan sydänmaille. Noihin aikoihin kantautui hirvittäviä uutisia tsaarin käynnistämistä juutalaisvainoista Venäjällä. Ne olisivat voineet käynnistää juutalaisvaltion synnyttämisprosessin, mutta fundamentalistit eivät olleet tuolloin vielä valmiita toimintaan.
50 vuotta myöhemmin kun miljoonat juutalaiset olivat saaneet surmansa kolmannessa valtakunnassa ja Brittiläinen mandaatti Palestiinassa lakkasi, Yhdistyneet Kansakunnat jakoi Pyhän Maan luodakseen kotimaan juutalaissiirtolaisille.
Useimmat evankelikaaliset tulkitsivat Israelin valtion synnyn Raamatun profetioiden täyttymiseksi siinä mielessä kuin he niitä ymmärsivät. Israelin voitto 1967 sodassa ja Jerusalemin, Länsirannan ja Gazan, Sinain ja Golanin valtaus tulkittiin Jumalan teoksi. Israelin sotilaalliseen ylivoimaan kiinnitettiin vähemmän huomiota.
Amerikan 200-vuotisjuhla 1976 oli vedenjakaja uskonnolliselle oikeistolle. Valtavirran perinteisten kirkkojen taantuessa, evankelikaaliset ja fundamentalistiset kirkot olivat Yhdysvaltain kristillisyyden nopeimmin kasvava sektori. Time-lehti nimesi vuoden 1976 evankelikaalisten vuodeksi ja yhtäkkiä heistä tuli poliittinen voimatekijä.
Vuoden 1967 sodan jälkeen Israel alkoi saada Yhdysvalloilta kasvavaa sotilaallista ja taloudellista apua ja sitä tuli tukipilari Yhdysvaltojen strategisessa liittoumassa Neuvostoliiton vaikutusta vastaan Lähi-Idässä.
Tällöin syntyi myös AIPAC ja muut Israelin puolesta lobbaavat järjestöt, jotka alkoivat vaikuttaa Yhdysvaltojen ulkopolitiikkaan. Roomalaiskatolinen ja vanhat protestanttikirkkokunnat alkoivat kehittää tasapainoisempaa suhtautumista Lähi-Itään. Ne myötäilivät kansainvälistä konsensusta koskien palestiinalaiskysymystä. Israelin tukijärjestöt tulkitsivat nämä näkökannat Israelin vastaisiksi ja lähentyivät entisestään konservatiivi- ja fundamentalistikristittyjen piirejä.
Kun presidentti Carter totesi vuonna 1977 että palestiinalaisilla on oikeus kotimaahan, fundamentalistit ja Israel-lobby vastasi koko sivun sanomalehti-ilmoituksilla, jossa sanottiin: "Evankelikaalisten kristtyjen on aika vahvistaa uskonsa Raamatun profetioihin ja Jumalan Israelille antamaan oikeuteen hallita maata. Meidän tulee vahvistaa uskomme, että luvattu maa kuuluu juutalaisille."
Reaganin Valkoinen talo järjesti seminaareja Israel-lobbyn ja kristillisen oikeiston kanssa. Silloin Hal Lindsay, Pat Robertson, Jerry Falwell ja "Moraalinen enemmistö" pääsivät poliittisen vallan makuun.
Falwell sai henkilökohtaiseen käyttöönsä yksityissuihkukoneen Israelin hallitukselta. Kun Israel pommitti Iranin ydinvoimalaa vuonna 1981, pääministeri Begin ilmoitti asiasta Jerry Falwellille ennenkuin edes presidentti Reagania informoitiin. Begin pyysi Falwellia selittämään yleisölle, miksi pommituksiin ryhdyttiin.
Vuonna 1996 Netanjahun ja Likud poliittinen ideologia hallitsi Israelissa ja 17 evankelikaalista pastoria antoi tukensa laittomien siirtokuntien rakentamiselle Länsirannalla, Gazassa, Golanilla sekä tunnusti Israelin oikeuden hallita Jerusalemia. Kristityt käynnistivät PR-kampanjan "Kristityy vaativat Jerusalemin yhdistämistä".
Jerusalemin kysymyksessä Israelin puolesta toimivat sivuuttivat Oslon sopimuksen mukaisen Yhdysvaltojen ulkopolitiikan, katolisen ja protestanttikirkkojen sekä paikallisten kristittyjen kannan, jotka kaikki edellyttivät Jerusalemin jakamista.
Vuonna 2006 Hagee kirjoitti helluntailaisten Charisma-lehdessä: "Tuleva ydinsota Iranin kanssa on itsestäänselvyys. Israelin ja Yhdysvaltojen on käytävä yhdessä Irania vastaanja estettävä sen aikeet tuhota Israel ydinasein. Israel ei voi odottaa - odottaminen olisi kansallinen itsemurha."
Pitäkää toivo elävänä (Keep Hope Alive) on kirjoitettu siksi, että esimerkiksi Left behind-sarjan kautta levitetty dispensationalistinen teologia, joka on eskapistista ja harhaoppista, on johtanut niin monet kristityt harhaan ja epätoivoon.
274 vuotta sitten (2011) 29. tammikuuta Thomas Paine oli aikaansa edellä sillä hänen viisautensa puhuttelee meitä nyt:
Pian sen jälkeen kun olin julkaissut pamfletin Maalaisjärkeä (Common Sense) 14.2. 1776 Amerikassa, näin että mitä todennäköisimmin hallintojärjestelmän vallankumous johtaisi myös vallankumoukseen uskonnon alueella... ...maailma on minun isänmaani, ihmiskunta minun veljiäni ja sisariani ja hyvän tekeminen uskontoni."
Thomas Jefferson kirjoitti raamattuunsa: "Kun Jeesuksen elämää katsotaan ilman ihmekertomuksia keskittyen siihen mitä hän opetti oli: Työskentele aina rauhanomaisten ratkaisujen puolesta, jopa niin että vastaat väkivaltaan lempeydellä ja myötätunnolla.
Pidä arvossa niitä asioita, joilla ei ole materiaalista arvoa.
Älä tuomitse toisia äläkä kanna kaunaa.
Jaa omastasi anteliaasti - ei siksi että toivoisit takaisinmaksua.
On tärkeämpää olla rehellinen itselleen kuin uskollinen omalle heimolle tai perheelle.
Ne jotka luulevat tietävänsä eniten ovat kaikkien tietämättömimpiä
Jeesus sanoi, että hänen äitinsä, isäntä, veljensä ovat ne, jotka tekevät hänen Isänsä tahdon, jonka Miika on tiivistänyt sen parhaiten: osoita rakkautta ja hyvyyttä ja vaella valvoen, Jumalaasi kuunnellen.
Oikeudenmukaisuus on kohtuullisuutta ja järkevyyttä.
Armollisuus vaatii meitä kohtelemaan kaikkia ihmisiä niinkuin itse haluaisimme tulla kohdelluiksi.
Nöyryys merkitsee itsensä tuntemista ja sen tunnistamista että hyvä ja pahat käyvät jokaisen sydämen läpi.
Jeesus opetti että pahaa voi vastustaa vain hyvällä. Jeesus oli väkivallatonta vastarintaa soveltava harras Palestiinan juutalainen, jota pilkattiin, ruoskittiin ja joka naulittiin ristille. Hänen viimeinen rukouksensa oli "Isä anna heille anteeksi sillä he eivät tiedä mitä he tekevät."
Kasvatuksen ja koulutuksen kautta syntyy välittämistä ja myötätuntoa, joka tuo haluamamme muutoksen: vapauden, itsemääräämisoikeuden ja rauhan.
Kun kansa nousee vaatimaan oikeuksiaan hallitusten on syytä huolehtia että se saa haluamansa.
Tikkun on edistyksellinen Amerikan juutalaisten järjestö ja yhteisö, joka tutki ja löysi keskeiset tekijät, jotka voimistavat ja ylläpitävät kristillistä sionismia.
1. Vahva sitoutuminen konservatiiviseen ja äärikansallismieliseen Yhdysvaltain politiikkaan (niin vahva, että jos Yhdysvallat purkaisi suhteensa Israeliin, osa liikkeen johtajista lakkaisi tukemasta Israelin politiikkaa)
2. Dispensationaliset uskonnolliset näkemykset, jotka saavat monet kaipaamaan maailmanhistorian katastrofaalista loppua, ylöstempaamista ja Jeesuksen toista tulemista Lähi-Idän eskatologisen sodan kautta.
3. jossa kaikki oikeat kristityt saavat taivaspaikan ja juutalaiset, jotka eivät ole kääntyneet kristinuskoon palavat Helvetin tulessa.
4. Monien krisittyjen keskuudessa laajalle levinnyt käsitys että heiltä vaaditaan katumusta 1700 vuotta jatkuneesta juutalaisten murhaamisesta, raiskaamisesta ja sortamisesta kristittyjen toimesta (tosin ei näiden evankelisten kirkkojen) ja tekojen sovittamista. Osa kristityistä sionisteista aidosti haluaa auttaa juutalaisia näistä syistä. Tällainen juutalaismyönteisyys aitoa ja rehellistä. Miamissa kuitenkin kohtasin joukon tietämättömiä ja harhaanjohdettuja kristittyjä, jotka ylistivät sotilaallista miehitystä, väkivaltaa, valtaa ja sortoa sivuuttaen evankeliumin ilosanoman ja Jeesuksen lupauksen, että rauhantekijät kutsutaan Jumalan lapsiksi (Matt. 5:9).
Hagee toisti jatkuvasti, että kaikki palvovat Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalaa. Hän ei tullut maininneeksi, että Israel mainitaan ensimmäisen kerran 1 Moos. 32:11, kun Jaakob sai nimen Israel siksi että oli paininut ja kamppailut Jumalan kanssa. Tämä kristitty anarkisti, joka ottaa Jeesuksen sanat vakavasti pitäen kaikkea muuta tulkintana, väittää, että jokainen joka painii perimmäisen olevaisen mysteerin kanssa on Israel sillä Israel ei ole valtio vaan mielen, hengen ja sielun tila.
Hagee puhuu heprealaisista profeetoista, mutta ei mainitse sitä seikkaa, että Jumala itse nosti profeetat lausumaan totuuden sanoja ylpeyttä ja omahyväisyyttä vastaan ja muistuttamaan "Vain tätä Herra sinulta odottaa: tee sitä mikä on oikein, osoita rakkautta ja hyvyyttä ja vaella valvoen, Jumalaasi kuunnellen." (Miik 6:8).
Jumala myös kutsui profeetat muistuttamaan ihmisille, että he eivät voi itse tuntea Jumalan tahtoa sillä "Minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne eivätkä teidän tienne ole minun teitäni" Jes 55:8.
Jumalan antama tehtävä profeetoille oli myös kurittaa ja varoittaa kovakorvaisia ja vastahakoisia (2 Moos 34:9, Sananl 29:1) ja varoittamaan: "Minun kansani on hullu, sanoo Herra. Se ei ymmärrä minua. Kaikki ovat kuin lapsia, eivät käsitä mitään. Pahaa he kyllä osaavat tehdä, mutta hyvään he eivät kykene. Jer 4:22.
Hagee myös kehoitti seuraamaan Tooraa. Toora kuitenkin kehoittaa:
Mooses, Jeremia, Jesaja ja muut profeetat aina opettivat, että juutalaisten oikeus maahan perustui sen asukkaiden henkiseen ja moraaliseen elämään. Tooran mukaan maa oksentaa kansan pois, jos se ei elä Tooran asettamien korkeimpien moraalisten vaatimusten mukaisesti. Kerta toisensa jälkeen Toora toistaa käskyn (mitzvah): Kun astut maahasi, älä sorra muukalaista, sitä joka on yhteisösi ulkopuolella, voimattomiaja köyhiä. Se ei ainoastaan kehoita rakastamaan lähimmäistä niin kuin itseään vaan rakastamaan muukalaista.
Kristillisen sionismin lyhyt historia:
Vuonna 1891 fundamentalistisaarnaaja William Blackstone vetosi presidentti Benjamin Harrisoniiin, jotta tämä auttaisi synnyttämään juutalaisen valtion Palestiinaan. Blackstone oli Dwight L Moodyn oppilas ja sekä Moody että Blackstone olivat saaneet paljon vaikutteita premilleniaalisen dispensationalismin perustajalta John Nelson Darbylta.
Darby yhdisti menestyksellisesti ihmisiä Amerikan sisällisodan jälkeisessä tilanteessa ja onnistui juurruttamaan harhaoppinsa Amerikan sydänmaille. Noihin aikoihin kantautui hirvittäviä uutisia tsaarin käynnistämistä juutalaisvainoista Venäjällä. Ne olisivat voineet käynnistää juutalaisvaltion synnyttämisprosessin, mutta fundamentalistit eivät olleet tuolloin vielä valmiita toimintaan.
50 vuotta myöhemmin kun miljoonat juutalaiset olivat saaneet surmansa kolmannessa valtakunnassa ja Brittiläinen mandaatti Palestiinassa lakkasi, Yhdistyneet Kansakunnat jakoi Pyhän Maan luodakseen kotimaan juutalaissiirtolaisille.
Useimmat evankelikaaliset tulkitsivat Israelin valtion synnyn Raamatun profetioiden täyttymiseksi siinä mielessä kuin he niitä ymmärsivät. Israelin voitto 1967 sodassa ja Jerusalemin, Länsirannan ja Gazan, Sinain ja Golanin valtaus tulkittiin Jumalan teoksi. Israelin sotilaalliseen ylivoimaan kiinnitettiin vähemmän huomiota.
Amerikan 200-vuotisjuhla 1976 oli vedenjakaja uskonnolliselle oikeistolle. Valtavirran perinteisten kirkkojen taantuessa, evankelikaaliset ja fundamentalistiset kirkot olivat Yhdysvaltain kristillisyyden nopeimmin kasvava sektori. Time-lehti nimesi vuoden 1976 evankelikaalisten vuodeksi ja yhtäkkiä heistä tuli poliittinen voimatekijä.
Vuoden 1967 sodan jälkeen Israel alkoi saada Yhdysvalloilta kasvavaa sotilaallista ja taloudellista apua ja sitä tuli tukipilari Yhdysvaltojen strategisessa liittoumassa Neuvostoliiton vaikutusta vastaan Lähi-Idässä.
Tällöin syntyi myös AIPAC ja muut Israelin puolesta lobbaavat järjestöt, jotka alkoivat vaikuttaa Yhdysvaltojen ulkopolitiikkaan. Roomalaiskatolinen ja vanhat protestanttikirkkokunnat alkoivat kehittää tasapainoisempaa suhtautumista Lähi-Itään. Ne myötäilivät kansainvälistä konsensusta koskien palestiinalaiskysymystä. Israelin tukijärjestöt tulkitsivat nämä näkökannat Israelin vastaisiksi ja lähentyivät entisestään konservatiivi- ja fundamentalistikristittyjen piirejä.
Kun presidentti Carter totesi vuonna 1977 että palestiinalaisilla on oikeus kotimaahan, fundamentalistit ja Israel-lobby vastasi koko sivun sanomalehti-ilmoituksilla, jossa sanottiin: "Evankelikaalisten kristtyjen on aika vahvistaa uskonsa Raamatun profetioihin ja Jumalan Israelille antamaan oikeuteen hallita maata. Meidän tulee vahvistaa uskomme, että luvattu maa kuuluu juutalaisille."
Reaganin Valkoinen talo järjesti seminaareja Israel-lobbyn ja kristillisen oikeiston kanssa. Silloin Hal Lindsay, Pat Robertson, Jerry Falwell ja "Moraalinen enemmistö" pääsivät poliittisen vallan makuun.
Falwell sai henkilökohtaiseen käyttöönsä yksityissuihkukoneen Israelin hallitukselta. Kun Israel pommitti Iranin ydinvoimalaa vuonna 1981, pääministeri Begin ilmoitti asiasta Jerry Falwellille ennenkuin edes presidentti Reagania informoitiin. Begin pyysi Falwellia selittämään yleisölle, miksi pommituksiin ryhdyttiin.
Vuonna 1996 Netanjahun ja Likud poliittinen ideologia hallitsi Israelissa ja 17 evankelikaalista pastoria antoi tukensa laittomien siirtokuntien rakentamiselle Länsirannalla, Gazassa, Golanilla sekä tunnusti Israelin oikeuden hallita Jerusalemia. Kristityt käynnistivät PR-kampanjan "Kristityy vaativat Jerusalemin yhdistämistä".
Jerusalemin kysymyksessä Israelin puolesta toimivat sivuuttivat Oslon sopimuksen mukaisen Yhdysvaltojen ulkopolitiikan, katolisen ja protestanttikirkkojen sekä paikallisten kristittyjen kannan, jotka kaikki edellyttivät Jerusalemin jakamista.
Vuonna 2006 Hagee kirjoitti helluntailaisten Charisma-lehdessä: "Tuleva ydinsota Iranin kanssa on itsestäänselvyys. Israelin ja Yhdysvaltojen on käytävä yhdessä Irania vastaanja estettävä sen aikeet tuhota Israel ydinasein. Israel ei voi odottaa - odottaminen olisi kansallinen itsemurha."
Pitäkää toivo elävänä (Keep Hope Alive) on kirjoitettu siksi, että esimerkiksi Left behind-sarjan kautta levitetty dispensationalistinen teologia, joka on eskapistista ja harhaoppista, on johtanut niin monet kristityt harhaan ja epätoivoon.
274 vuotta sitten (2011) 29. tammikuuta Thomas Paine oli aikaansa edellä sillä hänen viisautensa puhuttelee meitä nyt:
Pian sen jälkeen kun olin julkaissut pamfletin Maalaisjärkeä (Common Sense) 14.2. 1776 Amerikassa, näin että mitä todennäköisimmin hallintojärjestelmän vallankumous johtaisi myös vallankumoukseen uskonnon alueella... ...maailma on minun isänmaani, ihmiskunta minun veljiäni ja sisariani ja hyvän tekeminen uskontoni."
Thomas Jefferson kirjoitti raamattuunsa: "Kun Jeesuksen elämää katsotaan ilman ihmekertomuksia keskittyen siihen mitä hän opetti oli: Työskentele aina rauhanomaisten ratkaisujen puolesta, jopa niin että vastaat väkivaltaan lempeydellä ja myötätunnolla.
Pidä arvossa niitä asioita, joilla ei ole materiaalista arvoa.
Älä tuomitse toisia äläkä kanna kaunaa.
Jaa omastasi anteliaasti - ei siksi että toivoisit takaisinmaksua.
On tärkeämpää olla rehellinen itselleen kuin uskollinen omalle heimolle tai perheelle.
Ne jotka luulevat tietävänsä eniten ovat kaikkien tietämättömimpiä
Jeesus sanoi, että hänen äitinsä, isäntä, veljensä ovat ne, jotka tekevät hänen Isänsä tahdon, jonka Miika on tiivistänyt sen parhaiten: osoita rakkautta ja hyvyyttä ja vaella valvoen, Jumalaasi kuunnellen.
Oikeudenmukaisuus on kohtuullisuutta ja järkevyyttä.
Armollisuus vaatii meitä kohtelemaan kaikkia ihmisiä niinkuin itse haluaisimme tulla kohdelluiksi.
Nöyryys merkitsee itsensä tuntemista ja sen tunnistamista että hyvä ja pahat käyvät jokaisen sydämen läpi.
Jeesus opetti että pahaa voi vastustaa vain hyvällä. Jeesus oli väkivallatonta vastarintaa soveltava harras Palestiinan juutalainen, jota pilkattiin, ruoskittiin ja joka naulittiin ristille. Hänen viimeinen rukouksensa oli "Isä anna heille anteeksi sillä he eivät tiedä mitä he tekevät."
Kasvatuksen ja koulutuksen kautta syntyy välittämistä ja myötätuntoa, joka tuo haluamamme muutoksen: vapauden, itsemääräämisoikeuden ja rauhan.
Kun kansa nousee vaatimaan oikeuksiaan hallitusten on syytä huolehtia että se saa haluamansa.