Ketkä ovat Jumalan kansaa?
Sekä Vanha että Uusi Testamentti opettavat että Jumalan lupaukset kuuluvat kaikille. Jumala ei lupaa erityisetuja niille jotka antavat toisilta maan ja sen rikkaudet. Christian Zionism-verkkopalvelun artikkeli aiheesta.
Monet kristityt uskovat, että juutalaiset ovat Jumalan valittu kansa. Sekä heprealaiset että kristittyjen pyhät kirjoitukset kuitenkin sanovat selvästi että ihmiset kuuluvat Jumalan kansaan kuuluvat uskonsa, eivät syntyperänsä perusteella.
Jumalan kansa Vanhassa Testamentissa
Moni raamatunkohta todistaa että Jumalan Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille antamat lupaukset eivät rajoittuneet heidän jälkeläisiinsä, vaan koskivat monia eri kansoja. Psalmissa 87 esimerkiksi todetaan selvästi että monet kansat – kuten egyptiläiset (Rahab), irakilaiset (Babylon), paletiinalaiset (Filistea), libanonilaiset (Tyyros) ja afrikkalaiset (Kush) ovat uskonsa perusteella samassa asemassa kuin israelilaiset:
Kuulkaa, Egypti* ja Babylon, Filistea, Tyros ja Nubia, kuulkaa, naapurit, mitä kerron teille: "Hän on syntynyt siellä!" Ja Siionille ilmoitetaan: "Se mies on syntynyt täällä!" Korkein pitää Siionin lujana. Herra kirjoittaa kansojen kirjaan: "Hän on syntynyt Siionissa."
Kun Herra on päästänyt kansan vihollisistaan, meille kerrotaan Esterin tarinassa kuinka juutalaisten yhteisö otti vastaan uudet tulijat toisten kansojen edustajat:
ja joka ainoassa maakunnassa ja kaupungissa, kaikkialla, minne kuninkaan käsky saapui, oli juutalaisilla ilo ja riemu, pidot ja juhlat. Monet maan muihin kansoihin kuuluvat halusivat käydä juutalaisista, sillä nyt he tunsivat pelkoa juutalaisia kohtaan. (Est 8:17)
Profeetta Jesajan Herralta tuoman viestin mukaan Hän hylkää ajatukset että Israel on valtio vain yhdelle kansalle:
Älköön murehtiko muukalaisen poika, joka on liittynyt Herran palvelijoiden joukkoon: "Näinkö Herra sulkee minut kansansa yhteydestä?" Samalla tavoin myös muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herran palvelijoiden joukkoon, jotka rakastavat hänen nimeään ja kunnioittavat häntä, kaikki jotka varovat loukkaamasta sapatin pyhyyttä ja pysyvät minun liitossani, he kaikki saavat tulla pyhälle vuorelleni. Ja minun temppelistäni tulee huone, jossa kaikki kansat saavat rukoilla. (Jes 56:3,6-7).
Jumalan kansa Vanhassa Testamentissa
Moni raamatunkohta todistaa että Jumalan Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille antamat lupaukset eivät rajoittuneet heidän jälkeläisiinsä, vaan koskivat monia eri kansoja. Psalmissa 87 esimerkiksi todetaan selvästi että monet kansat – kuten egyptiläiset (Rahab), irakilaiset (Babylon), paletiinalaiset (Filistea), libanonilaiset (Tyyros) ja afrikkalaiset (Kush) ovat uskonsa perusteella samassa asemassa kuin israelilaiset:
Kuulkaa, Egypti* ja Babylon, Filistea, Tyros ja Nubia, kuulkaa, naapurit, mitä kerron teille: "Hän on syntynyt siellä!" Ja Siionille ilmoitetaan: "Se mies on syntynyt täällä!" Korkein pitää Siionin lujana. Herra kirjoittaa kansojen kirjaan: "Hän on syntynyt Siionissa."
Kun Herra on päästänyt kansan vihollisistaan, meille kerrotaan Esterin tarinassa kuinka juutalaisten yhteisö otti vastaan uudet tulijat toisten kansojen edustajat:
ja joka ainoassa maakunnassa ja kaupungissa, kaikkialla, minne kuninkaan käsky saapui, oli juutalaisilla ilo ja riemu, pidot ja juhlat. Monet maan muihin kansoihin kuuluvat halusivat käydä juutalaisista, sillä nyt he tunsivat pelkoa juutalaisia kohtaan. (Est 8:17)
Profeetta Jesajan Herralta tuoman viestin mukaan Hän hylkää ajatukset että Israel on valtio vain yhdelle kansalle:
Älköön murehtiko muukalaisen poika, joka on liittynyt Herran palvelijoiden joukkoon: "Näinkö Herra sulkee minut kansansa yhteydestä?" Samalla tavoin myös muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herran palvelijoiden joukkoon, jotka rakastavat hänen nimeään ja kunnioittavat häntä, kaikki jotka varovat loukkaamasta sapatin pyhyyttä ja pysyvät minun liitossani, he kaikki saavat tulla pyhälle vuorelleni. Ja minun temppelistäni tulee huone, jossa kaikki kansat saavat rukoilla. (Jes 56:3,6-7).
Jumalan kansa Uudessa Testamentissa
Uudessa Testamentissa ei ole ainuttakaan kohtaa, jossa kuvattaisiin juutalaisia rotuna (erillisenä kansanryhmänä). Kuten apostoli Paavali sanoo roomalaiskirjeessä:
Oikea juutalainen ei ole se, joka on juutalainen ulkonaisesti, eikä oikea ympärileikkaus ole se, joka on ulkonaisesti näkyvänä ruumiissa. Oikea juutalainen on se, joka on juutalainen sisimmässään, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus, jota ei saa aikaan laki, vaan Henki. Tällainen juutalainen saa kiitoksen Jumalalta, ei ihmisiltä.
Jumalan sana ei ole voinut raueta tyhjiin. Eivät kaikki israelilaiset kuulu tosi Israeliin, eivätkä kaikki Abrahamin jälkeläiset ole oikeita Abrahamin lapsia. Onhan sanottu: "Vain Iisakin jälkeläisiä sanotaan sinun lapsiksesi." Tämä tarkoittaa, etteivät Jumalan lapsia ole luonnolliset jälkeläiset vaan että jälkeläisiksi luetaan lupauksen voimasta syntyneet lapset. (Room 9:6-8, 1 Moos 21:12).
Jumalan liitto kansansa kanssa toteutuu Jeesuksessa Kristuksessa. Tämä ajatus avataan täydellisesti 2. efesolaiskirjeessä:
Kristus on meidän rauhamme. Hän on tehnyt nämä kaksi ihmisryhmää yhdeksi ja kuolemallaan hajottanut niitä erottaneen vihollisuuden muurin. Hän on kumonnut lain käskyineen ja säädöksineen, jotta hän omassa itsessään loisi nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, ja näin hän on tehnyt rauhan. Ristillä kuollessaan hän omassa ruumiissaan sai aikaan sovinnon Jumalan ja näiden molempien välille ja teki näin lopun vihollisuudesta.
Seuraavassa luvussa Jumalan Kansan avointa kansalaisuutta Kristuksen mysteerin kautta kuvataan näin:
…olen perillä Kristuksen salaisuudesta… …muihin kansoihin kuuluvilla on sama oikeus perintöön kuin juutalaisillakin, he ovat saman ruumiin jäseniä ja heitä koskee nyt sama lupaus, kun evankeliumi on johtanut heidät Kristuksen Jeesuksen yhteyteen. (Ef 3:4,6).
Tutussa kohdassa Kolossalaiskirjeessä Jumalan valittu kansa koostuu monenlaisista ihmisistä:
Silloin ei ole enää kreikkalaista eikä juutalaista, ei ympärileikattua eikä ympärileikkaamatonta, ei barbaaria, skyyttalaista, orjaa eikä vapaata, vaan Kristus on kaikki, hän on kaikissa. Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. (Kol 2:11-12).
Paavalin kirjeessä galatalaisille tähdennetään Kristuksen seuraajien uuden yhteisön monimuotoisuudesta syntyvää ykseyttä:
Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi. (Gal 3:28).
Mitä tarkoittaa olla Jumalan valittu?
Raamatussa Jumala selvästikin valitsee ihmiset tiettyyn tehtävään ja vastuuseen. Kysymys ei ole etuoikeudesta tai erityisasemasta vaan siitä että ihminen kutsutaan Jumalan työhön.
Jumala rakastaa kaikkia ihmisiä. Kaikki ihmiset ovat Jumalan kuvia. (1 Moos 1:26-27). Pietari vahvistaa tämän: Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä. Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa. (Apt 10:34-35).
Vaikka kaikki ihmiset ovat Jumalan kuva, ihmisiä valitaan erilaisiin tehtäviin palvelemaan yhtä Jumalaa. Kristittyjen erilaisia tehtäviä ja lahjoja kuvaillaan 1. Korittilaiskirjeen 12. luvussa ja Room 12:4-7.
Raamatun esimerkkejä ihmisten erilaisista kutsumuksista ovat:
Rauha ja oikeus vallitsevat Pyhässä Maassa, kun Jumalan tahtoa noudatetaan enemmän kuin omia mielihaluja ja jokaisen ihmiset hyvinvointia edistetään riippumatta rodusta, kansallisuudesta ja uskonnosta. Jumalan valittua kansaa eivät nykyaikana ole ne jotka anastavat maan ja varallisuuden itselleen, vaan ne, jotka palvelevat Jumalan kutsun mukaisesti.
Uudessa Testamentissa ei ole ainuttakaan kohtaa, jossa kuvattaisiin juutalaisia rotuna (erillisenä kansanryhmänä). Kuten apostoli Paavali sanoo roomalaiskirjeessä:
Oikea juutalainen ei ole se, joka on juutalainen ulkonaisesti, eikä oikea ympärileikkaus ole se, joka on ulkonaisesti näkyvänä ruumiissa. Oikea juutalainen on se, joka on juutalainen sisimmässään, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus, jota ei saa aikaan laki, vaan Henki. Tällainen juutalainen saa kiitoksen Jumalalta, ei ihmisiltä.
Jumalan sana ei ole voinut raueta tyhjiin. Eivät kaikki israelilaiset kuulu tosi Israeliin, eivätkä kaikki Abrahamin jälkeläiset ole oikeita Abrahamin lapsia. Onhan sanottu: "Vain Iisakin jälkeläisiä sanotaan sinun lapsiksesi." Tämä tarkoittaa, etteivät Jumalan lapsia ole luonnolliset jälkeläiset vaan että jälkeläisiksi luetaan lupauksen voimasta syntyneet lapset. (Room 9:6-8, 1 Moos 21:12).
Jumalan liitto kansansa kanssa toteutuu Jeesuksessa Kristuksessa. Tämä ajatus avataan täydellisesti 2. efesolaiskirjeessä:
Kristus on meidän rauhamme. Hän on tehnyt nämä kaksi ihmisryhmää yhdeksi ja kuolemallaan hajottanut niitä erottaneen vihollisuuden muurin. Hän on kumonnut lain käskyineen ja säädöksineen, jotta hän omassa itsessään loisi nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, ja näin hän on tehnyt rauhan. Ristillä kuollessaan hän omassa ruumiissaan sai aikaan sovinnon Jumalan ja näiden molempien välille ja teki näin lopun vihollisuudesta.
Seuraavassa luvussa Jumalan Kansan avointa kansalaisuutta Kristuksen mysteerin kautta kuvataan näin:
…olen perillä Kristuksen salaisuudesta… …muihin kansoihin kuuluvilla on sama oikeus perintöön kuin juutalaisillakin, he ovat saman ruumiin jäseniä ja heitä koskee nyt sama lupaus, kun evankeliumi on johtanut heidät Kristuksen Jeesuksen yhteyteen. (Ef 3:4,6).
Tutussa kohdassa Kolossalaiskirjeessä Jumalan valittu kansa koostuu monenlaisista ihmisistä:
Silloin ei ole enää kreikkalaista eikä juutalaista, ei ympärileikattua eikä ympärileikkaamatonta, ei barbaaria, skyyttalaista, orjaa eikä vapaata, vaan Kristus on kaikki, hän on kaikissa. Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. (Kol 2:11-12).
Paavalin kirjeessä galatalaisille tähdennetään Kristuksen seuraajien uuden yhteisön monimuotoisuudesta syntyvää ykseyttä:
Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi. (Gal 3:28).
Mitä tarkoittaa olla Jumalan valittu?
Raamatussa Jumala selvästikin valitsee ihmiset tiettyyn tehtävään ja vastuuseen. Kysymys ei ole etuoikeudesta tai erityisasemasta vaan siitä että ihminen kutsutaan Jumalan työhön.
Jumala rakastaa kaikkia ihmisiä. Kaikki ihmiset ovat Jumalan kuvia. (1 Moos 1:26-27). Pietari vahvistaa tämän: Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä. Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa. (Apt 10:34-35).
Vaikka kaikki ihmiset ovat Jumalan kuva, ihmisiä valitaan erilaisiin tehtäviin palvelemaan yhtä Jumalaa. Kristittyjen erilaisia tehtäviä ja lahjoja kuvaillaan 1. Korittilaiskirjeen 12. luvussa ja Room 12:4-7.
Raamatun esimerkkejä ihmisten erilaisista kutsumuksista ovat:
- Abraham, joka lähetettiin kotimaastaan perustamaan perhe paikassa, jonka Jumala osoittaa hänelle. Näin tehdessään hänen kauttaan tuli siunaus kaikille maailman kansoille (1. Moos 12:2-3) ja hänestä tuli monien kansojen isä.
- Moosekselle annettiin tehtäväksi vapauttaa kansansa.
- Jeremia valittiin jo äitinsä kohdussa profetoimaan kansoilla (Jer 1:5).
- Ester valittiin pelastamaan kansansa kansanmurhalta.
- Johannes Kastaja kutsuttiin julistamaan Kristuksen tulemista maailmaan.
- Nuori Neitsyt Maria kutsuttiin synnyttämään Vapahtaja.
- Jeesus valitsi opetuslapsensa kantamaan ristiä Herransa tavoin ja todistamaan Hänestä kautta maailman.
- Paavalin kutsumus oli olla pakanakansojen apostoli.
- Näiden lisäksi Samuel, Hiskia, Daavid, Persian kuningas Kyyros, Nehemia, Sakarja, Elisabet ja kaikki evankelistat ja apostolit, jotka olivat saaneet tehtävän Jumalalta.
Rauha ja oikeus vallitsevat Pyhässä Maassa, kun Jumalan tahtoa noudatetaan enemmän kuin omia mielihaluja ja jokaisen ihmiset hyvinvointia edistetään riippumatta rodusta, kansallisuudesta ja uskonnosta. Jumalan valittua kansaa eivät nykyaikana ole ne jotka anastavat maan ja varallisuuden itselleen, vaan ne, jotka palvelevat Jumalan kutsun mukaisesti.
Tämän artikkelin sisältö on tuotettu yhteistyössä Christian Zionism-verkkopalvelun kanssa. Suomenkielisen käännöksen ja osion koskien kristillistiä sionismia Suomessa on tuottanut Pyhämaa-palvelun ylläpito. Christian Zionism on tarkistanut käännöksen ja antanut luvan sen julkaisemiseen.